A Vipera fejlődése – Dodge Viper

Nincs mögötte 30-40 év, ám mégis az egyik méltán sikeres Dodge modellek közé tartozik. A Chrysler 1991-ben kezdte meg a kétüléses sportautók gyártását, ám az ötlet maga 1988-ra nyúlik vissza. Az Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon 1989-ben nagyon jó fogadtatásban részesült a Viper terve, így a Chrysler főmérnöke kiválasztott 85 mérnököt, hogy a Team Viper keretén belül elkezdődjön a fejlesztés. Ennek eredményeként pedig 1992 januárjában már a kiskereskedelmi szállítások is megkezdődtek.

Első generáció – 1992-1995

Az első generációs spártai megjelenésű (sem külső kilincset, sem oldalsó ablakokat, sem tetőt nem kapott), középmotoros Dodge Viper 400 LE-vel rendelkezett, és 630Nm nyomaték állt rendelkezésre, hogy a 0-100km/h sebességet mindössze 4,5 másodperc alatt teljesítse. Ahogy mondani szokás, „ezekben az autókban még volt vas”, a drasztikus súlycsökkentés ellenére, menetkész állapotban így is 1450 kg-t nyomott, a vezető és autó közötti közvetlenséget pedig az olyan vezetést segítő szolgáltatások hiánya adta, mint a kipörgésgátló vagy a fék blokkolásgátló.

dodge-viper-1992-red
dodge-Viper-1992
Dodge-Viper-1992-interior

Második generáció – 1996-2002

A második generáció 1996-ban debütált, a Dodge Viper RT/10-el, ami már 415 LE-s volt, keménytetőt kapott, oldalsó ablakokat, a súlycsökkentést pedig alumínium felfüggesztés használatával érték el.  Megjelent a Dodge Viper coupe, a GTS is, ami már 450 LE-s volt, 8.0 literes, V10-es motorral szerelt, az autó kapott légzsákokat, légkondicionálót, valamint elektromos ablakokat és központi zárat. Az utolsó, második generációs modellév tiszteletére megjelentek a vörös, fehér csíkokkal díszített modellek.

Dodge-viper-1996-interior
Dodge-viper-2002-red-white

Harmadik generáció – 2003-2006

 

A Dodge Viper 2002 után óriási átalakuláson esett keresztül, megjelent az új Viper SRT-10. A motor 8,3 literes és 500 LE-s, ami 712Nm nyomaték leadására volt képes. A futómű javult, a súlya csökkent, a karosszéria már igazi verseny coupe stílusú volt, a beltér is változásokon esett át, a Mamba csomagban például fekete bőr belsőt, piros varrással díszített kárpitokkal lehetett kérni. A gyorsulás 0-100km/h sebességre már csak 3,8 másodperc alatt történik, ami a coupe esetében csak 3,7 másodperc.

Dodge-Viper-coupe-2003

Negyedik generáció – 2008-2010

2008-ban bevezetésre került a 8,4 literes, 600 LE-s Vipera. Erre a modellciklusra az elektromos rendszert már teljesen újraírták, teljesen új motorvezérlőt is kapott, korszerűsítették az üzemanyag rendszert. A 0-100km/h gyorsulás ismét csökkent, már 3,6 másodperc alatt elérte, végsebességét pedig 325km/h-ra tolták ki a tervezők. A Viperát komoly teszteknek vetették alá, és gyorsabbnak bizonyult, mint az azonos modellévben kiadott Corvette Z06, Nissan GTR, Porsche 911 vagy az Audi R8. 2010-re 31 példányszámban különleges sorozat jelent meg, aminek jellegzetessége volt a fekete festés, piros csíkokkal, amit Voodoo kiadásnak neveztek el. Még ebben az évben elfogadják a Final Edition megrendelést, ekkor dönti el a Chrysler, hogy befejezi a Vipera gyártását, 50 Final Edition elnevezésű Viper SRT-10 gördül le a gyártósorról.

Ötödik generáció – 2013-napjainkig

Bár 2010-ben úgy tűnt a Dodge Viper megszűnik, 2013-ban mégis újraindították a projektet a Fiat-al közösen. Ahhoz viszont, hogy egy, a 21. századnak megfelelő izomautót eresszenek a piacra teljesen újra kellett rajzolni a formát, és különféle modern fejlesztéseken esett át az autó.

A teljesen alumínium 8,4 literes, V10-es motor, 649 LE-s lett, és megkapott minden olyan elektronikai támogatást, ami a mai autókban nélkülözhetetlen, valamint az összes fényforrást LED-re cserélték, a fényszórók Xenon világítást kaptak, megjelent a nappali menetfény. Az új Vipera SRT pedig 330km/h végsebességgel rendelkezik, a 100 km/h sebesség eléréséhez pedig kevesebb, mint 3 másodpercre van szüksége. Az SRT Vipera GTS pedig még ennél is finomabb extrákat tartalmaz, amelyek többségében a beltéri anyagokban jelennek meg.

A Vipera SRT utcai és pályaváltozatban is elérhető, a csomagok között minden vezető megtalálja a neki illő változatot.

2015-től a Dodge Viper GTC olyan testre szabható programot kínál, amelyben összesen 25 millió lehetséges kombinációjú Dodge Viper megépítése lehetséges. Aminek természetesen csak a pénztárca szab határt!

Dodge-Viper-ACR-2016
Dodge-Viper-2015
Dodge-Viper-2016
Dodge Viper 2016
Dodge-Viper-GTC
Dodge Viper GTC – a személyre szabható csomag.

 .