Amerikai izomautók
Az izomautók kultusza az Amerikai Egyesült Államokban alakult ki, hiszen Henry Fordnak is köszönhetően Amerikában jöttek létre a világ talán legnagyobb autómobil gyárai.
Ford
A talán legismertebb amerikai autómárka a Ford, Henry Ford és társai által 1903. június. 16-án Lansingben alapított Ford Motor Company volt. A futószalagos összeszerelés forradalmi újításának köszönhetően a T-modell a világ első népautója lett, amelyből 1908-27 között összesen 15 milliót gyártottak. Az „ovális márkának” köszönhetjük az amerikai autógyártás ikonikus darabját az 1964 második felében piacra dobott Mustangot.
A Mustang megalkotásával a Ford létre hozott egy új trendet a „Pony-car”-ok trendjét, amely azóta is hordozza a korabeli izomautókra jellemző formavilágot.
A Ford Mustang újratervezve ugyan, de megőrizve annak eredeti jellegzetes formáit évről-évre piacra kerül. Talán ennek is köszönhető, hogy a Ford Motor Company napjainkban a második legnagyobb autógyártó a világon.
Dodge
Az 1914-ben alapított gyár eredeti neve Dodge Brothers Motor Vehicle Company volt, és a Michigan állambeli Auburn Hills-ben van a székhelye, a céget 1928-ban felvásárolta a Chrysler Corporation
.A Dodge márkanév talán legjelentősebb képviselői az izomautók, úgy mint a „Challenger” és a „Charger”, amelyek először az 1950-es ’60-as években élték fénykorukat, de napjainkra megint új erőre kapott eme két márkanév.
A Dodge hírnevéhez nagyban hozzájárult az 1991-ben piacra dobott Dodge Viper SRT is.
Pontiac
Az akkor már a General Motorshoz tartozó Detroit (Michigan) székhelyű Pontiac üzem 1926-ban dobta piacra első autóját, amely egy olcsó hat hengeres modell volt, és az volt a célja, hogy versenybe szálljon a többi gyártó négy hengeres modelljeivel.
Ezután az amerikai autógyártás eme meghatározó részlegének is egyre nagyobb lett a sikere.
Az eleinte olcsó soros, hat hengeres motorokkal ellátott autókat gyártó üzem 1933 után elkezdte gyártani a soros nyolc hengeres motorokkal felszerelt izomautóikat.
Az 1950-es évekig a Pontiac szolid, halk hétköznapi autókat gyártott, puha felfüggesztéssel, melyek kényelmesen ringatóztak az utakon.
A Pontiac fénykora az 1960-as elején volt, amikor több ismert modellel képviseltette magát a piacon, mint például a Ventura, Catalina 2+2, Parisienne, Bonneville.
Folyamatosan fejlesztettek az üzemben, és ezáltal egyre jobb és erősebb V8-as motorokat fejlesztettek ki, ennek köszönhetően 1964-ben megjelen a piacon a Pontiac GTO amelyben egy 389 lóerős, V8-as motor dübörgött.
Ez az autó teremtette meg tulajdonképpen azt a bizonyos „muscle car” érát, aminek köszönhetően az amerikai autógyártás fénykorát élte az 1960-as évek végén, ’70-es évek elején. Egészen addig, amíg a sorozatos súlyos baleseteknek köszönhetően annyira megnőtt ezeknek az autóknak a biztosítása, hogy ez visszavetette a piacot a ’70-es évek közepére.
A hetvenes évek megszorításait csak a „Firebird” élte túl a Pontiac izomautója (muscle car) közül, ám ezt a modellt is drasztikus áttervezésnek vetették alá. Példa erre a majd 400 lóerős motorok helyett az 1980-as évek elején a Knight Rider sorozatban „KITT”-ként szereplő Pontiac Firebird Trans Am-et 150-180 lóerős motorokkal szerelték „csupán”.
Az 1990-es évek elején kezdett magához térni a Pontiak a teljes mértékben a GM szabvány motorjaira épített palettájának köszönhetően, így ennek köszönhetően az üzem elérkezettnek látta egy negyedik generációs Firebird piacra dobását.
Ez a 275-325 lóerős „Tűzmadár” még egyszer megcsillogtatta a Pontiac márkanevet, aztán 2009-ben a GM bejelentette, hogy végleg megszünteti a Pontiac márkát.
Chevrolet
A Chevrolet márkát 1911-ben alapította Louis Chevrolet, egy európai mérnök és autóversenyző, illetve William Durant, aki később a Generals Motors létrehozója lett.
A márka székhelye Detroitban (Michigan állam) található, a General Motors konszern tagja, kamionokat és személygépkocsikat gyárt.
A márka az évek során rengeteg modellt dobott piacra, ezek közül a legmeghatározóbb amerikai izomautók közé tartozik az ikonikus Chevrolet Camaro, amelyet 1967 óta egésze napjainkig gyártanak (megszakításokkal).
Cadillac
A Cadillac főleg luxuskategóriájú autókat gyárt.
Több újítást is köszönhetünk az autógyárnak, úgy mint az 1912-ben bemutatott önindítót és a ’20-as évek elején rendszeresített ablaktörlőt és visszapillantó tükröket, ezekkel is megkönnyítve az autóvezetők életét.
A ’30-as években gyártott Cadillacek a klasszikus amerikai luxust testesítették meg. A V12-es és V16-os motorok bemutatásával a márka mind teljesítmény, mind mérnöki munka terén elismertnek számított az amerikai izomautók és luxusautók piacán.
Úgyszintén a Cadillac vezette be sorozat gyártmányú autóin is az automata sebességváltót melyet 1941-ben mutattak be, s ekkor megjelent a légkondicionáló is.
Ha a Cadillacről esik szó, az amerikai autók kedvelőinek elsősorban az Eldorado ugrik be, amit nem nevezhetnénk izomautónak, ám a Cadillac repertoárjában ott vannak a több száz lóerős modellek is, mint a DeVille Concours, Eldorado Touring Coupé, és Seville STS modellek, amelyekbe az 1996-ban 300 lóerőre izmosított Northstar erőforrás került.
Aztán az 1999 piacra dobott „Evoq” útjára indította a Cadillac új stílusirányzatát.
Shelby
A többi amerikai autógyártóhoz képest a Shelby története aránylag későn 1960-ban kezdődött, amikor a sikeres autóversenyzőt Carroll Shelbyt az orvosai eltanácsolták a további versenyzéstől szívbetegségére hivatkozva.
Így Shelby kénytelen volt más elfoglaltság után nézni, és elkezdett motorokat tervezni. 1961-ben levelet írt az angliai AC Carsnak felajánlva az általa tervezett motort.
Ennek az együttműködésnek eredménye aztán a közismert Shelby Cobra, miközben Shelby megtervezte a Ford Mustang GT 350 és a GT 500-as modelleket is (1965-1968).
Carroll Shelby és az AC Cars egészen 1967-ig működtek együtt, ezután Shelby csak a Fordnak kezdett el dolgozni, és 1968-ban így alkotta meg a Shelby Mustang GT 500-at, amelyet aztán Chip Foose 2000-ben tovább finomított létrehozva a Shelby Mustang GT 500 „Eleanor”-ort.
Hirdess weboldalunkon vagy böngéssz izomautó újdonságaink között..itt jó helyen jársz!