Veterán autók, mint jólprofitáló befektetés?

Kétségtelen, hogy a veterán autók sokunk szívét megdobogtatják. Ha egyetértesz ezzel az állítással, ez a cikk Neked íródott – eláruljuk, milyen feltételeknek kell megfelelnie egy járműnek ahhoz, hogy megkaphassa az áhított oldtimer rendszámot (OT rendszámot).

Amit viszont kevesen tudnak: az oldtimer autók remek befektetésnek is számítanak. Amennyiben Te is ilyen szemmel tekintesz ezekre a régi gépjárművekre, írásunkból azt is megtudhatod, miként profitálhatsz a legjobban az üzletből, illetve mik azok a buktatók, amelyekre fokozottan kell figyelned.

Régi vs. új

A tapasztalat azt mutatja, az oldtimer autókkal kapcsolatban bizony nagyon sok a félreértés. Persze ezen cseppet sem lehet csodálkozni, érthető, ha teljesen laikusként egy régi autó láttán azt feltételezzük, hogy oldtimer darabról van szó. A valóságban ennél jóval árnyaltabb a kép.

 

Fontos tisztában lenni azzal, hogy ha az adott jármű nem szerezte meg a veterán minősítést, az OT rendszámot, gyártási évtől függetlenül ugyanazok a közlekedési szabályok, műszaki elvárások vonatkoznak rá, mint arra a vadiúj verdára, ami például tavaly gurult le a gyártósorról.

veterán autó

Műszaki tartalom és felszereltség tekintetében pedig kár is lenne összehasonlítani egy régi és egy új autót – ugyanabban az elvárásrendszerben az előbbi ugyanis csúnyán megbukik.

Mikortól számítható egy jármű veterán autónak?

A veterán autók, legyenek bármilyen típusúak is, rendelkeznek egy közös tulajdonsággal: minimálisan 30 évesek. Kizárólag azok a járművek szerezhetik meg ezt a megtisztelő minősítést, amelyeket legalább három évtizeddel ezelőtt gyártottak – azonban ez korántsem jelenti azt automatikusan, hogy minden 30 éves autó veterán volna.

Néhány szóban az OT rendszámról

Magyarországon hivatalosan a MAVAMSZ (Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség) állíthatja ki azokat a szükséges okiratokat, amelyekkel megigényelheted az OT rendszámot. A vizsga több szakaszból is áll, többek között például meg kell szereznek a muzeális minősítést és műszakilag is le kell ellenőriztetned az autódat.

A műszaki vizsga a régi autók esetében teljesen másként működik, mint az új kibocsátású gépjárműveknél – a kritériumok (például a károsanyag kibocsátással kapcsolatos elvárások) jóval enyhébbek az előbbiek esetében. Abban az esetben, ha az autó gyártásának évében nem volt kötelező tartozék a duda, a biztonsági öv és hasonlók, az nem számít hátránynak – az autó nem buktatható.

olcsó veterán autók

Ha sikeresen átmentél a műszaki vizsgán, a legközelebbit 5 év múlva kell megejtened a szokásos 2 helyett. A MAVAMSZ vizsga során a szakemberek az autó általános műszaki állapotát nézik, tehát tulajdonképpen azt, mennyire karbantartott az adott modell. Az esztétikai jegyek szintén mérvadók.

Minél jobban meg van őrizve az autó egykori szépsége, patinája, annál könnyebben szerzi meg a minimális pontszámot – ez a 100-as listáról minimálisan 75 pontot takar.

Rózsaszín köd vagy jó befektetés: olcsó veterán autókkal foghatjuk meg az Isten lábát?

Ingatlan és nemesfém – ezekről mindenki tudja, hogy remek befektetésnek számítanak, hiszen az évek múlásával garantáltan emelkedik az áruk. De mi a helyzet a veterán autókkal? Nos, a tapasztalat azt mutatja, bizony jól járhatunk anyagilag, ha veterán autókba fektetjük bele a pénzünk egy részét.

Míg ezen különlegességek jó ideg a megrögzött gyűjtők, csodabogarak kedvenc „játékszerei” voltak, manapság már igazán szép összegeket lehet szerezni az adás-vételükkel, persze kizárólag azzal a feltétellel, ha járatosak vagyunk az oldtimerek világában, és tudjuk, mit is akarunk pontosan.

Nagyon jó ötlet lehet az „eladó veterán autók” kategóriájában külföldi gyártású verdákat beszerezni – például Amerikából, hiszen a tévhittel ellentétben ezek egyáltalán nem megfizethetetlenül drágák. Rengeteg értékes és megbízható amerikai honlapot találhatunk az interneten, ahol rendszeresen bonyolítanak árveréseket. Ezekre a licitekre egyébként a világ bármelyik pontjáról regisztrálhatunk.

Ha nem tudjuk, mit csinálunk, nagyot is bukhatunk

Amennyiben a veterán autóra nem, mint értékes csecsebecsére, nosztalgiát árasztó csodajárműre tekintünk, hanem sokkal inkább befektetésként kezeljük azt, érdemes egy sor dologgal tisztában lenni, mielőtt megvásárolnánk az első utunkba kerülő, 30 évnél idősebb gépet.

A veterán autó értéke az évek múlásával egyre nő, ez vitathatatlan. Azonban ez az állítás csak abban az esetben állja meg a helyét, ha az adott gépjármű megfelelő karbantartása is biztosított. Nem elég „csupán” beruházni egy ilyen autóba – a veterán autó nem részvény, ami mindennemű törődés nélkül is időtálló értéket képvisel.

Alap, hogy rendelkezzünk egy fedett, biztonságos garázzsal, ahol az autó átvészelheti az időjárás viszontagságait. Szintén alapvető követelmény a tulaj részéről, hogy a veterán autót rendszeres „megjárassa”, illetve időszakosan elvigye műszakiztatni is.

eladó veterán autók

Ahogy azt a fentiekben már megjegyeztük, az OT rendszámmal rendelkező gépjárművek esetében a műszaki vizsga enyhébb követelményrendszerrel bír, illetve további engedmény, miszerint a vizsgán nem kettő, hanem ötévente kell megjelennünk.

Nem szeretnénk senkit hiú ábrándokba ringatni: a veterán autók igényes fenntartása – azaz az értéküknek a megőrzése és növelése- felelősségteljes magatartást igényel a tulaj részéről. Ha az autódra, mint befektetésre tekintesz, nem árt tudnod, mire vállalkozol.

Kereslet és kínálat pontos ismerete

Rákészülés, a megfelelő környezet megteremtése és felelősségtudatosság – pipa! Ez már elég volna ahhoz, hogy a veterán autó egykoron jövedelmező befektetéssé váljon? Nos, nagyjából igen, viszont, ha tényleg nagyot akarunk szakítani, nem árt, ha a piachoz, azaz a kereslethez is konyítunk valamelyest.

Az, hogy mi számít trendinek az oldtimer autók piacán, folyamatosan változik. Néhány évvel ezelőtt az angol autókért őrült meg mindenki, mára ez a tendencia már nagyban változott – kivéve természetes James Bond híres autóját, az Aston Martin DB5-öt, illetve a Jaguar régi típusait.

Ma inkább az olasz veterán autók számítanak menőnek, azokból is különösen a kétajtós, hangos autócsodák – ilyen többek között az Alfa Romeo, a Lamborghini, no meg persze a tűzpiros szerelem, a Ferrari.