Téli-nyári gumicsere: miért nem szabad félvállról venni?

Miután Magyarországon az elmúlt években nem igazán jellemző a kemény tél, ezért számos autótulajdonosban jogosan merülhet fel a kérdés: miért szükséges lecserélni a nyári abroncsokat téli garnitúrára? Mezey Tamástól, az Autógumi Pláza webáruház társtulajdonosától megtudhattuk, hogy miért nem érdemes kihagyni a szezonális abroncsváltást.

Milyen előnyei vannak a nyári autógumik használatának meleg időben?

„Egy nyári gumi mintázata a felhasznált speciális keveréknek köszönhetően képes alkalmazkodni a forrósághoz és nem lágyul el, enyhébb hőmérsékleten viszont igen. Így remek tapadást biztosít mind száraz, mind nedves úton, ami jelentősen csökkenti a gördülési ellenállást – az eredmény alacsonyabb üzemanyag fogyasztás és magasabb futásteljesítmény. 

gumicsere

További előnyük a nyári abroncsok használatának meleg időben a könnyű irányíthatóság és a rövid féktáv. Ennek okát ezen autógumik egyszerű blokkmintájában, valamint a nagyobb futófelület kialakításukban kell keresni. A szélesen kialakított csatornák és segédhornyok nagymértékben hozzájárulnak a vízelvezetésért – más szóval remek védelmet garantálnak aquaplaning ellen.”

Miért érdemes hidegben téligumikra váltani?

 

„A téli abroncsok anyaga magas kaucsuk tartalommal rendelkezik, így ezen típusok képesek még tartósan 0 Celsius fok alatti hőmérsékleten is rugalmasak maradni. Ezért kiváló kezelhetőséget garantálnak sáros, latyakos, havas és jeges aszfalton is – minél lágyabb a keverék, annál jobban illeszkedik a téligumi az úthoz. 

Ami a futófelületük blokkjait illeti, mindegyiken számos horony található, amelyek megakadályozzák az aquaplaninget. Ezen felül belekapaszkodnak a jégbe és a hóba, így téli körülmények között sem fog csúszkálni az autó az úton – a mély futófelület mintázat hatékonyan felveszi azokat minden fordulattal, majd széles csatornákba tárolja, hogy kiváló tapadást biztosítson.”

Mi a helyzet a négyévszakos abroncsokkal?

„A négyévszakos abroncsok gyakorlatilag a téli és a nyárigumik egyfajta ötvözete. Ezen típusok azonban nem mindenki számára megfelelők, miután minden sofőrtől kompromisszumokat igényelnek. A gyakorlatban ugyanis nem képesek teljesítmény tekintetében felérni a kifejezetten szezonális autógumikhoz – akik viszont képesek meghozni ezen áldozatokat, az all season gumik kifizetődők lehetnek. Ide tartozik például, hogy egy évben kb. 10-15 ezer kilométernél többet nem vezetnek, és inkább városi környezetben, kíméletesebben használják autójukat.”

Végszó

„A szezonális abroncscsere mellett minden járművezetőre vonatkoznak fontos üzemeltetési előírások is az autógumikat illetően, amelyek mindenkire érvényesek – csakúgy, mint a gumiváltást, ezeket sem szabad félvállról venni. Ide tartozik többek között az állapotuk rendszeres ellenőrzése, a helyes tárolásuk, a rendeltetésszerű használatuk és így tovább. A szezonális gumicserélés és az üzemeltetési előírások betartása mindenkinek állampolgári kötelessége, aki részt vesz a közlekedésben – csakis így őrizhetjük meg ugyanis vezetés során mind saját, mind mások testi épségét.”