MatiPro: az Audi A6 története

Rémálomból tündérmese
A mottó: ne add fel, nevezd át!

Az első Audi A6 az Audi 100/5000 újragondolt változata volt és a kármentésként induló történet egészen a nyolcvanas évekbe vezet vissza bennünket. Miután az anyavállalat Volkswagen a hatvanas évek közepén a vállalat újraélesztése mellett döntött, elkészült az Audi gépkocsi katalógusának zászlóshajója és az első modellje az Audi 100/5000.

Az eredeti modell az Egyesült Államokban volt megvásárolható, igazi áttörést azonban csak a második, az államokban Audi 5000 néven ismert modell hozott, amelyből 133 512 darabot adtak el. A sikerszéria egészen 1982-ig, a harmadik generáció megjelenéséig folytatódott. 1985-86-ban az összes jelentős gépjármű modellel szemben vizsgálatot kezdeményezett az amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Igazgatóság.

Nem sokkal ezt követően adott le a CBS News egy riportot, amelyben hat ember nyilatkozott arról, hogy nem szándékos, hirtelen gyorsulás vádjával pert indítottak az Audi ellen. 700 beérkezett panasz – 271 sérüléssel és 5 halálesetteljáró baleset – után az Audi 250 ezer autót visszahívott, habár az ellene felhozott vádakra bizonyítékokkal reagált.

Az elkövetkező öt évben ennek a PR-rémálomnak köszönhetően az Audi 5000 modellek eladása jelentős mértékben csökkent. Korrigálták ugyan a pedálok távolságát, hogy senki ne léphessen a gázra a fék helyett (ha Amerikában nem írod ki a mikrohullámú sütőre, hogy tilos macskát szárítani benne, és valaki mégis megteszi, akkor te vagy a hibás), ez azonban alig változtatott az Audi eladásain, profit szempontjából 1993 még mindig nagyon veszteséges év volt. Később nyilvánosságra került, hogy a CBS riportját állítólag meghamisították, de addigra a kár már felbecsülhetetlen, vagyis dollárban igencsak felbecsülhető volt.

 

A szakembereknek – arra alapozva, hogy a hisztéria oka alapvetően kommunikációs faktorokban volt keresendő – az volt a véleményük, hogy a köztudatból csak a besározódott, negatív felhangokkal alaposan megterhelt nevet kell végképp eltörölni, és nem a márkát. Így 1994-ben az Audi az egész vállalatot érintő márkanév változtatást hajtott végre, a számot alfanumerikus elnevezésre cserélték, és gyártósorra kerültek az azóta is szabványosított Audi A sorozatok.

Ugyanebben az évben kapott új arculatot az Audi 100 sorozat negyedik generációja is, ami
Audi A6 néven vált ismertté. A modellt sok kritika érte, csupán két generáció közötti ütközésként tekintettek rá, az Audi azonban az ezredfordulón a forma újjáéledése, a korábbi dicsőség visszaállítása felé vette az irányt. A 90-es években újra méltó konkurenciájává vált a rivális BMW-nek, 2005-ben pedig 20 év kemény munkájának eredményeként az Audi A6 nyerte el a „World Car Of The Year” elismerést.

Az Audi is követi azt a trendet, amelyet manapság a legtöbb autógyártó diktál, jellemző a hibrid és a tisztán elektromos autók felé való orientálódás. Az Audi A6 TFSI e quattro a legújabb modell a hibridek kínálatában, amely álló helyzetből 5,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, és akár a 250 km/h végsebességet is eléri ott, ahol erre lehetőség nyílik.

Tisztán villanyhajtásban persze maximum 135 km/h sebességre és teljesen elektromos üzemmódban, egy töltéssel 53 kilométerre képes ez a modell. Kérdéses, hogy népautóvá válik-e, mivel Németországban 68.850 eurótól kapható (kb. 22,7 millió forint), de az 1980-as években induló és napjainkig is tartó fejlődési útvonalat figyelembe véve, minden elismerést megérdemel az Audi.