Lássuk a híres Chevrolet Nova modellt

A hatvanas évek eleje az autóipar hőskorának számított és az erre az időszakra jellemző fokozott tempó eredményeképp született meg a Chevrolet Nova. Annak érdekében, hogy a folyamatosan növekvő vásárlói igényt kielégítsék, az amerikai gyár tervezőmérnökei a jól bevált formák és a megbízható konstrukciók mellett tették le a voksukat.

A rizikós újítások helyett inkább a klasszikus receptet követték, így született meg alig másfél év alatt ez a kisautó, ami aztán végül hatalmas sikernek bizonyult. A bemutatóra 1961 szeptember végén került sor és a modell maximális funkcionalizmust kínált olcsó fenntarthatóság mellett.

chevrolet nova super sport

Az 1962-es Chevrolet Nova végül három sorozatban és öt karosszériaváltozatban készült. A motorválaszték tekintetében szintén a költséghatékonyság volt az elsődleges szempont. Jól mutatja ezt, hogy a 2.5 literes négyhengeres motor mellett az erősebb változatot a 3.2 literes soros hathengeres motor jelentette. 

Chevrolet Nova – a komfortos kompromisszum

 

A gyártás második és harmadik évében már a kabrió is elérhetővé vált, 1965-ig pedig a keménytetős változat is rendelhető volt. 1964-ben azonban a gyár egy kissé elszámolta magát és a  új Chevelle bevezetésével komoly házon belüli konkurenciát alakítottak ki. Ennek hatására a Chevrolet Nova eladásai nagyon rossz eredményeket produkáltak, ezért gyorsan kellett lépni.

Így aztán három évvel a bevezetését követően immáron V8-as motorral is megvásárolható lett a modell, méghozzá egy opcionális, 4.6 literes, 195 lóerős egység képében. A következő évben aztán a megjelenést is átalakították. A teljes szélességű hűtőrács, a módosított hátsó lámpák, és a megváltozott tetővonal egy teljesen új arculatot adtak az autónak.

A második generáció 1966-ban debütált, ekkor a Chevrolet Nova jóval szögletesebbé vált, ez a forma pedig alapjaiban meghatározta a szériát, egészen 1975-ig. A negyedik kiadás aztán nagyon komoly fordulatokat hozott, noha a megjelenésben nem történt igazán radikális módosítás. Megjelentek a rögzített oldalablakok, megnőtt az első futófelület és a szélvédő is terebélyesebbé vált.

A Luxury Nova csomagnak köszönhetően a modell ekkor már a felsőkategóriás kompakt autók mezőnyében is komoly alternatívának számított. Ezt a módozatot széles háttámlájú, dönthető első ülésekkel szerelték fel. Emellett olyan kiegészítők álltak rendelkezésre, mint a hangszigetelés, a térképzsebek, az elektromos óra, vagy épp a padlóváltó, illetve a középkonzol. 

Chevrolet Nova SS – a sportosság jegyében

A luxus és a kényelem szerelmesei mellett azonban azoknak sem kellett elpártolni a márkától, akik a dinamikus menetteljesítményt tartották fontosnak. Tudniillik már 1963-ban piacra dobták a Super Sport változatot, ami ez idő tájt még csak optikai pluszt adott. A speciális embléma, a műszercsomag, a különleges keréktárcsa, illetve az oldalsó díszlécek azonban így is vonzó alternatívát jelentettek.

chevrolet nova

Két évvel később aztán már csak kupé változatban volt elérhető a Chevrolet Nova SS, ellenben a kibővített motorkínálat immáron hat különféle teljesítményű hathengeres, illetve V8-as motort kínált a vásárlóknak. Az 5.4 literes egység akár 300 lóerős változatban is rendelhető volt, ez pedig valódi izomautóvá léptette elő a szériát.

1967-ben ismét variáltak a megjelenésen, ám ez a frissítés nem hozott meghatározó változásokat. A hetvenes évek második felében aztán ezt az opciót kivezették és a helyére a Nova Rally került. Az alapmodell gyártása ugyanakkor folytatódott, noha a későbbiekben a kezdeti sikereket már nem tudták megközelíteni az újításokkal.

Az 1985-ben bemutatkozott ötödik generáció volt az utolsó a Chevrolet Nova történelmében, aminek a gyártását végül 1988-ban fejezték be. Ekkora az évente értékesített példányszám már alig lépte át a 100 ezret, így a General Motors a kínálat teljes átalakítása mellett döntött. A fokozatos hanyatlás legfőbb oka a vásárlói igények radikális átalakulása volt, ám az is közrejátszott, hogy az évek során a Nova egyre inkább elveszítette azt a kisméretű izomautó arculatát, ami annyira sikeressé tette.