Japán sportautó – Honda NSX

Ha egy autó japán, és egyben sportautó jelzővel is rendelkezik, akkor még egy laikus is egyből „levágja”, hogy csakis egy Hondáról lehet szó. A dolog aktualitását az is adja, hogy a Honda ismét „beleállt” a Forma  1-be, és véletlen vagy nem, de az idei Genfi  Autószalonon a nagy kedvenccel az NSX-el tért vissza.  Az japán autó szerelmeseinek ez a három betű minden pénzt megér, de azok is tisztelettel fejet hajtanak a Honda NSX előtt, akik a hétköznapokban autójuk hűtőrácsán teljesen más márkajelzéssel gurulnak.

Ugyanakkor azt is el kell ismerni, hogy a Forma 1-be való visszatérés és a Honda NSX feltámasztása a gyártó legjobb ötlete. Egyrészről, mert egy tíz éve már nem gyártott modellről beszélünk, aminek a felélesztése igen nagy port vert fel, másrészt az egyik legkézenfekvőbb marketing és árukapcsolás.

Az első generációs Honda NSX 1989-ben debütált a Chicago Auto Show-n, Észak-Amerikában Acura néven forgalmazták.  Az NSX (New Sportcar EXpreimental) az „Új Sportautó” volt, hihetetlen mennyiségű technikai újításokkal, és erős motorokkal érkezett a piacra. Egyértelműen helyet kért és kapott az európai sportautók piacán, egyértelműen az olasz és német sportautó tulajok elcsábítása volt a cél.

 

A középmotoros, hátsókerék meghajtásos, V6-os, VTEC motor igazi sportgép, az első olyan autó, aminek nem csak a teljes karosszériája készült alumíniumból, hanem felfüggesztése is. A 8000 fordulat/perc elviselésére pedig titán hajtókarokat alkalmaztak. A 3.0 és 3.2 literes motor 273 és 290 LE volt, ami társult a páratlanul alacsony építéssel, hihetetlen stabilitást és vezetési élményt adva.

A Honda NSX 15 éves pályafutása során csupán kisebb ráncfelvarrásra volt szükség, ez is bizonyítja, hogy a tulajdonosoknak bevált a vadászgép pilótafülkéjére emlékeztető utastér kialakítása, valamint a Honda következetesen meg tudta tartani az autó egyéniségét.

Első generációs Honda NSX

Első generációs Honda NSX (Acura)
Első generációs Honda NSX (Acura)

1992-ben debütált a Honda NSX Type R, amiben az „R” betű a versenyt jelölte, ma már a Type R-t a Honda sportautóinak jelölésére használja, és gyakorlatilag több modellre is felkerült az évek során. A 280 LE-s NSX Type R autó fejlesztésében maga Ayrton Senna is részt vett.

A Type R felirat azóta sok modellre felkerült
A Type R felirat azóta sok modellre felkerült

A Honda NSX gyártása 2005-ben fejeződött be, az utolsó példány 2006-ban került a Honda múzeumba.

Nincs mit csodálkoznunk, ha az új Honda NSX érkezését nagyon várta a piac, annál is inkább, mivel eleinte maga a Honda sem tudta pontosan milyen motorral érkezzen is az újdonság.

Végül a bevált középmotoros megoldásnál maradtak, valamint a hihetetlen alacsony súlypont is megmaradt.

Markáns "arcot" rajzoltak az új NSX-nek
Markáns „arcot” rajzoltak az új NSX-nek

A V6-os, 75 fokos hengerszögű, duplaturbós motor teljesen újszerű megoldás, a duplakuplungos, kilencfokozatú automata váltó, és a három villanymotor a pletykák szerint 550 LE teljesítményt ígér, emellett biztosított a négykerék meghajtás is, amiből szükség esetén a villanymotorok is kiveszik a részüket az első kerekeknél. A hibridhajtás kikapcsolható ugyan, de ez adja összességében azt a teljesítményt, amit elvárhat a sofőr egy Honda NSX-től.

A villanymotorokat csatlakozóról is lehet tölteni
A villanymotorokat csatlakozóról is lehet tölteni

Az NSX-hez méltóan a karosszéria térhálós váza és a legtöbb burkolat alumíniumból készült, míg a fenéklemez szénszálas szerkezetű. A karosszérián meglehetősen sok az él és a kiugrás, ez első ránézésre túlságosan is mozgalmasnak tűnik, de ezt majd a leendő tulajdonosok eldöntik.

Egy másik nézőpontból fotózva
Egy másik nézőpontból fotózva

A vörös-fekete belső is meglehetősen „vadító”, hangsúlyossá teszik a belteret. Ám a gyakorlat azt mutatja, hogy egy sportautó esetében kétszeresen is számít a szubjektív megítélés.

Az új NSX-et Ohioban gyártják, ezért valószínűsíthető, hogy nagy részük Acura néven szeli majd a végtelen amerikai országutakat.

Honda NSX az éjszakában
Honda NSX az éjszakában

NSX bemutató a Detroit Auto Show-n, Acura márkajelzéssel:

.