Ford Galaxie – Egy veterán története

Ha meghalljuk az „izomautó“ kifejezést, akkor általában egy Charger, Mustang, Impala esetleg egy Camaro tekintélyt parancsoló sziluettje sejlik fel előttünk, de csak keveseknek ugrik be rögtön a Ford Galaxie. Ennek ellenére komoly múlttal rendelkezik, hiszen a karrierje a 60-as évek elején kezdődött.

A Ford Galaxie pályafutásának a kezdete

A gyártása 1959 és 1974 között zajlott. Abban az időben ez volt a cég elsőszámú felső-középkategóriás autója. A hazájában népszerűnek számított olyannyira, hogy erre a modellre nem volt jellemző az egyébként gyakori névváltoztatás, amit a konkurens autógyárak eszközöltek más modellek esetében.

A népszerűsége elért egészen Braziliáig, mivel a gyártását ott is megkezdték 1967-ben és egészen ’83-ig abba sem hagyták. Ott Galaxie LTD, 500 és Landau néven rótta az utakat.

 

ford galaxie

A boldog tulajdonosok hamar felismerték a benne rejlő lehetőségeket és eszerint el is kezdték átalakítani a gépeket, hogy kihozzák belőlük a legtöbbet. Néhány változatot átalakítottak, míg a többi Ford Galaxie továbbra is megmaradt családi autónak.

Az első modellek megjelenését jellemezte a „fecskefarok“ kialakítású hátsórész. Ránézésre hamar meg lehetett állapítani, hogy az 1959-ben megjelent Ford Galaxie a szép kort megélt Fairline tovább gondolt változata lett.

Eltelt egy év és kigurult a gyártósorról 1960-ban az újabb modell, amely már futurisztikusabb jegyekkel rendelkezett elődjénél. A „fecskefarkak“ kisebbek lettek, mivel az elképzelés az volt, hogy modernebbnek tűnjön a járgány, viszont őrizze meg az eredeti stílusjegyeket.

… és akkor elérkezett 1961, amikor a „fecskefarok“ már egyáltalán nem volt olyan domináns stílusjegy, mint az elődöknél. Szinte teljesen eltűnt és a helyét a rakétahajtőműhöz hasonlítható hátsó lámpák vették át, ami egyáltalán nem meglepő, hiszen ekkor az űrkorszaknak különösen erős társadalmi hatása volt, ami az autógyártáson is nyomot hagyott.

ford galaxie 500xl

Ez a futurisztikus formavilág pedig csúcsra járatta a Galaxie modelleket, melynek köszönhetően valódi klasszikussá váltak. Megkapták a 6,4 literes „FE“ motorokat, amiknek a teljesítménye nem kevesebb, mint 400 lóerő volt az ikerfúvókáknak köszönhetően. Ez az összeállítás pedig kimondottan előnyös volt az autó gyorsulását illetően.

A Ford Galaxie versenypályára lépett

1964 új lépcsőfokot jelentett a modellnek mégpedig az Amerikában népszerű NASCAR versenyek képében. Éppen ezért az átlagfelhasználó vajmi kevés változást tapasztalhatott az előző modellek karosszériájához képest. Viszont megjelent egy limitált szériás változat 7.0 literes motorral, ami igen szép teljesítményt volt képes kipréselni magából, ezt pedig szépen kamatoztatta a versenypályán.

Ám tény, hogy ez a motor valóban csak a teljesítménye miatt, sem, mint a kifinomultságáért említésre méltó. De ez éppen elég volt ahhoz, hogy az autó betörjön a gyorsulási versenyekre. A könnyített, üvegszálas karosszériaelemek, az alumínium lökhárítók és a 7.0 literes motor kombinációja már 425 lóerő leadását tette lehetővé.

A Ford Galaxie 500 XL 1964 – Egy új korszak kezdete

A motorháztető alatt továbbra is a 7,0 literes motorok arattak osztatlan sikert a versenypályákon. Ekkorra a belső rész már teljesen átalakult, viszont a karosszéria csak minimálisan változott a jobb aerodinamika elérése miatt.

Megkezdődött az autó világhódító útja, hiszen nem csak Amerikában, hanem az Egyesült Királyságban és Európa más országaiban is sikert aratott a versenypályákon, annak ellenére, hogy a britek fenntartásokkal kezelték az autó méretét és súlyát. Meglepetten tapasztalták, hogy kezes bárányként viselkedik és gyorsabb, mint elképzelték.

Ford Galaxie 500 XL 1968 merészen új külsővel

1965 előtt az agresszív kinézet donimált, viszont ’68-ra már az űrhajók formavilága adta az ihletet a karosszéria kialakítását tekintve. Ebben az évben váltották fel a vertikálisan elhelyezett fényszórókat, az új horizontális pozíciójú változatok, továbbá a hűtőrács is lecserélésére került. Erőforrás tekintetében pedig maradt a 7,0 l motor, de kapott egy új 7,01 literest és egy ThunderJet nevű kivitelt is.