Buick Grand National – legenda születőben
Az első turbófeltöltős Regal megjelenése után négy évvel, 1982-ben debütált a Buick Grand National kivitel, ami több szempontból is egy igazi különlegességnek számított. Nevét a NASCAR egyik sorozatáról kapta, a gyártó ugyanis 1981-ben és 1982-ben is megnyerte a Gyártók Kupáját, az ezzel járó sikert pedig ildomos volt meglovagolni.
Akkoriban nagy furcsaságnak számított, hogy a példányok szénszürke árnyalatot kaptak, szemben a megszokott feketével. Az eredeti tervek egy százas szériáról szóltak, végül aztán az alvállalkozó kivitelező 215 Regalt módosított és szerelt fel plusz csomaggal. A legszembetűnőbb sajátosság a mindkét oldalra felvitt világos ezüstszürke tűzködfesték volt.
A márkajelzés árnyékolt betűkkel került fel a járműre, a lengőkarok és a keréknyílások díszléceinél pedig szalag segítségével oldották meg a sötétítést. A végső formát a hátsó spoiler és az elülső légterelő alakította ki. A Buick Grand National beltere is igazán különlegesnek számított, a speciális ülések mellett a műszerfal is egyedi megjelenést kapott.
A lendületről egy 4,1 literes, V6-os szívómotor gondoskodott, ám a sportkupé alapokra épített példányoknál a turbófeltöltésnek köszönhetően 50 lóerővel nagyobb teljesítménnyel lehetett számolni.
Buick Grand National – legenda születőben
A következő sorozatra meglepő módon két évet kellett várni, hiszen 1983-ban egy darab sem készült a típusból. A rákövetkező év azonban több szempontból is sorsfordítónak számított. Ekkor jelent meg ugyanis először a számítógép-vezérelt szekvenciális üzemanyag-befecskendezés, illetve az elosztó nélküli gyújtás is.
Ez a technológia pedig jócskán megelőzte a korát mind mérnöki szempontból, mind pedig a teljesítmény tekintetében. Tudniillik az 1984-ben készült Buick Grand National annak ellenére ért el 13 másodpercnél is jobb eredményt a hírhedt negyedmérföldes távon, hogy csak egy V6-os motor hajtotta. Két évvel később aztán még tovább emeltek a teljesítményen, elsősorban a közbeiktatott levegőhűtésnek köszönhetően.
235 lóerő és közel 450 Nm nyomaték állt a pilóta rendelkezésére, némi finomhangolással pedig még ezen is erősítettek. Ebben az évben mintegy 5500 példány készült, ám a valódi izgalmak ekkor még hátra voltak. Azokat ugyanis az utolsó év tartogatta.
GNX – csúcsteljesítmény, prémium élménybe csomagolva
1987-ben a General Motors egy igazi különlegességgel készült a rajongók számára. Az ekkoriban igen nagy népszerűségnek örvendő Csillagok háborúja hatására csak Darth Vader autóként emlegetett Buick Grand National Experimental alig 550 példányszámban került legyártásra. A speciális belsővel rendelkező darabokat a McLaren mérnökei csiszolták tökéletesre.
Ennek köszönhetően végül 300 lóerő és majdnem 570 Nm nyomaték lapult a motorháztető alatt, ami maga mögé utasította nem csak az addigi szériákat, de a konkurencia próbálkozásait is. A kirívó teljesítmény több technológiai újdonság együttes hatásának volt betudható. Az újfajta turbófeltöltő mellé alacsony szűkítésű kipufogó került és a sebességváltót is teljesen átprogramozták.
A legnagyobb jelentőséggel ugyanakkor a hátsó felfüggesztés bírt. A nyomatékkaros megoldás ugyanis megemelte a karosszériát, ám a hátsó kerekeket az aszfalthoz préselve sokkal jobb tapadást biztosított. Így aztán nem is volt meglepő, hogy a negyedmérföldes eredmények még tovább javultak és a Ferrari, illetve a Porsche aktuális zászlóshajóját is maga mögé utasította a Buick Grand National Experimental.
A külső megjelenésen is módosítottak, a sárvédőkön megjelentek a szellőzőnyílások, az emblémák pedig egyúttal lekerültek, még a motorháztetőről is. A beltér műszeregységeit is megváltoztatták és immáron a műszerfalon is láthatóvá vált a sorozatszám. A rendkívül alacsony példányszám és az óriási siker következtében a típus azóta is a gyűjtők egyik kedvence, noha a legkevésbé sem egyszerű szert tenni egy jó állapotban fennmaradt darabra.
Az ezután készült Regal szériák már népautónak számítottak, s bár szép számban fogytak, a General Motors végül 2020-ban beszüntette a gyártásukat.