BMW M5 E60 és a többiek

A BMW M5 a világ egyik legismertebb és legikonikusabb sportlimuzinja. Ötvözi a prémium luxust, a kiemelkedő teljesítményt és a vezetési élményt. Az első M5-ös modell 1985-ben jelent meg, és azóta a BMW M divízió folyamatosan finomította, tökéletesítette és erősebbé tette ezt a sportos szedánt.
A legújabb generációkban a BMW M5 egy nagy teljesítményű V8-as turbómotorral, összkerékhajtási rendszerrel (M xDrive) és csúcstechnológiás vezetési segédrendszerekkel érkezik. Közben megőrzi az M-sorozatra jellemző dinamizmust és sportos karaktert. A BMW M5 tökéletes választás azok számára, akik a mindennapokban is élvezni szeretnék a motorsport-ihlette teljesítményt, anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötniük a kényelem vagy a luxus terén.
BMW M5 E28S – Az Első M5, Ami Legendává Vált
A BMW M5 E28S volt az első M5 modell, amely 1985-ben mutatkozott be. Egy teljesen új kategóriát teremtett: a sportlimuzinok világát. A BMW Motorsport GmbH mérnökei az E28-as 5-ös szériát vették alapul. Beépítették a BMW M1-ből származó 3,5 literes sorhatos motorját (S38B35), amely 286 lóerőt teljesített. Ez akkoriban lenyűgöző teljesítménynek számított, különösen egy olyan autó esetében, amely kívülről szinte észrevétlenül illeszkedett a hagyományos üzleti szedánok közé.
A letisztult, mégis agresszív formavilág, a precíz vezethetőség és az erőteljes motor kombinációja tette az M5 E28S-t igazi ikonná. A gyártás végére mindössze körülbelül 2200 darab készült belőle, így ma már rendkívül ritka és keresett klasszikus. Ez a modell alapozta meg az M5 legendáját, amely a mai napig a világ egyik legjobb sportlimuzinja maradt.
BMW M5 E34S – A Klasszikus Sportlimuzin Evolúciója
A BMW M5 E34S 1988-ban érkezett, hogy folytassa elődje, az E28S legendáját, és egy még kifinomultabb, nagy teljesítményű sportlimuzint kínáljon. Az autó szíve egy 3,6 literes, sorhatos S38B36 motor volt, amely 315 lóerőt teljesített, később pedig egy 3,8 literes változat (S38B38) is megjelent, immár 340 lóerővel. A teljesítményhez precíz futómű és kifinomult vezetési dinamika társult, így az E34-es generáció egy tökéletes egyensúlyt teremtett a luxus és a sportosság között.
A kézzel összeszerelt M5 E34S volt az utolsó sorhatos motorral szerelt M5, amely purista vezetési élményt nyújtott. Emellett a Touring (kombi) változat bemutatásával ez lett az első és egyetlen M5, amely kombiként is elérhető volt. A letisztult, időtálló dizájn és a legendás megbízhatóság miatt az E34S ma is keresett klasszikusnak számít a gyűjtők és autórajongók körében.
Az E34S széria különlegessége volt az E34/5S, vagyis az M5 Touring változat, amely 1992-ben jelent meg. Ez volt az első és egyetlen kézzel épített M5 kombi, amely ötvözte a családi autók praktikumát az M5 teljesítményével. A 3,8 literes sorhatos motorral szerelt Touring 340 lóerőt biztosított, miközben tágas csomagterével és egyedi stílusával ritka és különleges darabbá vált. Mindössze 891 példány készült belőle, így az M5 E34/5S az egyik legritkább és legkeresettebb M modell a mai napig.

BMW M5 E39S – Az Aranykor Sportlimuzinja
A BMW M5 E39S 1998-ban mutatkozott be, és sokak szerint a valaha készült egyik legjobb sportlimuzin. Ez volt az első V8-as motorral szerelt M5, amelyben egy 5 literes, szívó S62 motor dolgozott, 400 lóerős teljesítménnyel és 500 Nm nyomatékkal. A hátsókerék-meghajtás és a kizárólag manuális váltóval elérhető kivitel garantálta a tiszta, analóg vezetési élményt.
Az E39 M5 nemcsak brutális gyorsulásával és menetdinamikájával tűnt ki, hanem kifinomult futóművével és időtálló dizájnjával is. A letisztult, mégis agresszív megjelenés, a sportosan elegáns belső tér és a legendás megbízhatóság miatt az E39S generációt sokan az M5 történetének csúcspontjaként tartják számon. Ma is keresett klasszikus, amely ötvözi a motorsport-örökséget a hétköznapi használhatósággal.
BMW M5 E60 – Az Utolsó Igazi Motorsportos M5?
A BMW M5 E60 2005-ben mutatkozott be, és azonnal legendává vált a sorozat történetében. Az egyedülálló, 5,0 literes V10-es motorja (S85B50) közvetlenül a Formula-1-es technológiából merített ihletet, ami páratlan karaktert adott az autónak. A 507 lóerős szívómotor akár 8250-es fordulatszámig pörgött, egyedi hangzásvilágával és brutális erejével teljesen új szintre emelte az M5-öt. Az erőforrás kizárólag a hátsó kerekeket hajtotta. Rendkívül izgalmas vezetési élményt biztosított, de komoly kihívást is jelentett a sofőrök számára. Az autóhoz egy 7 sebességes SMG III robotizált manuális váltót párosítottak, amely ugyan villámgyors váltásokat biztosított sportos környezetben, de a hétköznapi használat során sok kritikát kapott. A 4,7 másodperces 0-100 km/h gyorsulás és a 330 km/h-ra feloldható végsebesség igazi szupersportautós képességeket biztosított egy luxuslimuzin köntösében.
Technológia és Luxus – Egy Korszakhatár
Az E60 M5 nemcsak a teljesítményéről, hanem az úttörő technológiájáról is híres volt. Az M Dynamic Mode (MDM) finomhangolt vezetési élményt kínált, az aktív differenciálmű segítette a tapadást, míg a változtatható felfüggesztés három különböző módot kínált a komforttól a versenypályás élményig. A belső térben a Merino bőr, a karbon vagy fa díszbetétek és a modern iDrive rendszer biztosították az exkluzív hangulatot. Az M5 E60 egyszerre volt egy technológiai csúcstermék és egy purista élményautó, amely egyedülálló motorkoncepciójával a mai napig megkerülhetetlen szereplő az autórajongók körében. Ugyanakkor a bonyolult karbantartás és az SMG váltó problémái miatt ma már komoly odafigyelést és mély pénztárcát igényel a fenntartása. Ennek ellenére az M5 E60 a BMW egyik legizgalmasabb és legikonikusabb modellje marad, amelyet már soha nem fognak hasonló formában újraalkotni.

BMW M5 E61 – A Világ Egyetlen V10-es M Kombija
A BMW M5 E61 Touring a 2007 és 2010 között gyártott kombi változata az ikonikus E60 M5-nek, és a világ egyetlen M5 modellje, amely V10-es motorral és kombi karosszériával készült. Az S85B50 kódjelű 5,0 literes szívó V10 motor 507 lóerőt és 520 Nm nyomatékot biztosított, amelyhez a 7 sebességes SMG III robotizált váltó társult.
A praktikum és a brutális teljesítmény egyedülálló ötvözete tette különlegessé az M5 E61-et. A 0-100 km/h sprintet 4,8 másodperc alatt teljesítette. Közben akár egy teljes család és rengeteg csomag szállítására is alkalmas volt. A gyártás mindössze 1025 példányra korlátozódott, így mára igazi ritkaságnak számít. Az M5 E61 a tökéletes választás volt azok számára, akik egy igazi sportautót szerettek volna, de nem akartak lemondani a kombik praktikumáról sem.
BMW M5 F10 – Turbókorszakba Lépve
A BMW M5 F10 2011-ben mutatkozott be, és egy új korszakot nyitott az M5 történetében. Ez volt az első M5, amely turbómotorral érkezett, lecserélve az előző generáció V10-es szívómotorját. A motorháztető alatt egy 4,4 literes, duplaturbós V8-as (S63B44TÜ) dolgozott, amely 560 lóerőt és 680 Nm nyomatékot biztosított. Ennek köszönhetően az M5 F10 mindössze 4,3 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/h-ra. A Competition Package változatban a teljesítmény 575 lóerőre nőtt.
A korábbi SMG váltót egy 7 sebességes duplakuplungos (DCT) automata váltotta fel, amely gyorsabb és kifinomultabb váltásokat kínált. Az F10-es generáció egy kényelmesebb, de rendkívül gyors sportlimuzin lett, amely ötvözte az M-es dinamizmust a luxussal. Bár az autó nehezebb és kevésbé vad volt, mint az elődei, a hatalmas nyomaték és a kifinomult technológia miatt továbbra is az egyik legjobb nagy teljesítményű szedán maradt a piacon.
BMW M5 F90 – Az Első Összkerekes M5
A BMW M5 F90 2017-ben debütált, és radikális változást hozott az M5 történetében: ez volt az első M5, amely összkerékhajtást (M xDrive) kapott. A hajtásrendszer azonban megtartotta a hátsókerék-hangsúlyt, és egy 2WD módot is kínált a tisztán hátsókerék-meghajtású vezetési élmény érdekében. A motor egy továbbfejlesztett 4,4 literes, duplaturbós V8-as (S63B44T4), amely alapverzióban 600 lóerőt és 750 Nm nyomatékot produkált. A Competition változatban a teljesítmény 625 lóerőre emelkedett.
A 0-100 km/h gyorsulás mindössze 3,4 másodperc, CS (Competition Sport) modellnél 3,0 másodperc alatt. Az F90 nemcsak a leggyorsabb, hanem az egyik legfejlettebb M5 lett. Az új 8 sebességes ZF automata váltó simább és gyorsabb kapcsolásokat biztosított. A luxus és a technológia terén az F90 minden eddigi M5-öt felülmúlt. A BMW M5 F90 a teljesítmény, a kényelem és a vezetési élmény tökéletes kombinációját kínálja, miközben továbbra is méltó marad az ikonikus M5 névhez.