BMW M3 1986 és ami utána jött

A BMW M3 nevét meglátva bizonyára sok BMW rajongó szíve megdobbant. Nem kérdés, hogy ez az M modell is ötvözi a német mérnöki precizitást és a kifinomult dizájnt. Már csaknem negyven éve meghatározza a sportautók világát. Az M3-as nemcsak egy sima BMW. Egy újfajta életérzés, amit meghatároz a gyorsulás, a kanyarok és az aszfalt nyújtotta szenvedély. De hogyan vált az M3-as a motorsport és az autógyártás egyik legemblematikusabb képviselőjévé? Mi történt vele az évek folyamán? Mik az újdonságok? Ezekre a kérdésekre adunk választ a cikkünkben.

BMW M3 E30 1986 – a kezdetek

Az eredeti elképzelések alapján a BMW M3 egy versenyautó utcára tervezett változata lett volna, ugyanis a homologizációs szabály értelmében a versenyautók alapját utcai autóknak kellett képezniük. Éppen ezért a bajor autógyártó elkészítette az E30 homologizációs változatát. A Group A minősítés elnyeréséhez 5000 darabot kellett volna eladniuk, azonban az érdeklődés óriási volt, sokkal több kelt el belőle a piacon.

A modell a 2,3 literes, négyhengeres szívómotorral, 195 lóerővel hamar sikeres lett. Az ikonikus doboz dizájn nemcsak a versenypályán, hanem az utcán is megállta a helyét. Az alapmodell 6750-es percenkénti fordulaton tudott száguldani, ami lenyűgöző eredmény volt akkoriban. Az autó magas fordulatszámon tudott leginkább bizonyítani, ami a motorsportban elengedhetetlen.

 

Meg kell említenünk a gondosan megtervezett futóművet is. Az autó széles nyomtávot kapott. A hátsó kerékfelfüggesztést és a lengéscsillapítást is áttervezték, hogy stabilabb kanyarodásra és jobb tapadásra legyen képes. A karosszériája elég merev volt, így könnyen kormányozható és kezelhető volt. A BMW sportos filozófiájának hűen hátsókerék-hajtást kapott.

A homologizációs szabályok miatt a tető lejtését, az első és hátsó lökhárítók kialakítását, illetve a küszöböket is módosították a légellenállás csökkentése érdekében. Az aerodinamika javítása mellett az autó karakterét is meghatározták a változtatások.

Az M3 Sport Evolution volt az E30 sorozat csúcsa, ami erősebb motort és exkluzív kiegészítőket kapott.

Az E30 M3 méltán képviseli az M3 család alapkövét, a gyűjtők egyik legkeresettebb modellje lett. Ha eredeti állapotú, kevés kilométert futott változatokat keresünk, mélyen a zsebünkbe kell nyúlni.

A BMW M3 második generációja az E36

Az E36 M3 1992-ben debütált, ezzel új irányt adva az M3 fejlődésének. Az első sorhatos, változó felső szelepvezérlésű motorral ellátott modell 3,0 literes erőforrást kapott, 286 lóerőre volt képes. Azonban nemcsak az erőben látszik a fejlesztés, hanem a komfortban is. Az E36 ugyanis egy luxussportautó lett. Egyaránt megjelennek benne a sportos és az exkluzivitás jegyei is. Az elegáns, letisztult formatervvel és kifinomult futóművel szélesebb közönséghez jutott el, de közben hű maradt a motorsportos örökséghez. Az 1995-ös modellfrissítéskor 200 köbcentiméterrel növelték a motor hengerűrtartalmát, így a teljesítménye 321 lóerő lett.

bmw m3 1992

E46 M3 – főszerepben az egyensúly

Az ezredforduló után érkezett az E46 M3, amit sokan az M3 sorozat legjobb darabjaként emlegetnek. Mind a vezetési élménye, mind pedig a teljesítménye kimagasló lett. A megjelenése után érkezett a BMW M3 Cabrio, ami szintén az M3 alapkoncepcióját vitte tovább. Alacsony tömegükkel nagyobb dinamizmusra képesek. A Coupé és a Cabrio is különbözik megjelenésében az alapmodellektől. Elől kopoltyúkkal felszerelt sárhányók, a motorháztetőn pedig a powerdome kapott helyet. A 3,2 literes sorhatos motor 343 lóerőt nyújt az aszfalton, az SMG II váltórendszerrel és adaptív futóművel egyedülálló vezetési élményt kínál.

E92 M3 – a V8-ak ideje

2007 és 2013 között a BMW-k számos újdonsággal lettek felszerelve. Háromféle változatban vásárolhatták meg az érdeklődők az autókat: Limusine (E90), Coupé (E92) és természetesen Cabrio (E93). Itt kapott először V8-as motort a BMW M3 család. 4,0 literes motorral és 420 lóerővel olyan teljesítményt nyújt, amelynek fordulatszáma elérheti a 8300-at is percenként. Akkoriban ez volt a legerősebb motor a BMW-nél, amit valaha sorozatban gyártottak. Ha M vezetői csomaggal vásárolta valaki az autót, akkor akár 280 km/órával is mehetett.

Turbófeltöltés – F80 M3

2014-ben új irányt vett a BMW az F80 bemutatásával. A modell turbófeltöltős, 3,0 literes sorhatos motort kapott, amely 431 lóerőre és 550 Nm nyomatékra volt képes. A karosszéria könnyített építésű lett, az adaptív futómű és az M DKG váltó pedig a modern technológia és a vezetési élmény csúcsára emelte a járművet. Az F80 szedánként volt megvásárolható, a Coupé és a Cabrio változatok már M4-ként voltak elérhetők.

Az autó dinamizmusa szembetűnő, ha megnézzük a sötét M karbontetőt, az M külső tükröket és a sárhányó toldatokat.

2013-ban készült el a BMW M3 Competiton, ami már 431 lóerőre volt képes és alapfelszereltsége volt az M futómű.

A BMW M3 CS-t csak három hónapig gyártották 2018-ban, 10 lóerővel többre, azaz 460 lóerőre volt képes.

bmw f80

G80 M3 – megosztó és forradalmi dizájn, az erő és a technológia jelképe

2021 óta találhatjuk meg a piacon a BMW M3 G80-at. A függőleges duplavese jelentősen különbözteti meg a korábbi limuzinoktól. Nemcsak a motorsport gyökereknek tiszteleg, ugyanis a modern kor elvárásainak megfelelően az innovációt és a sokoldalúságot is magába foglalja. A G80 M3 az utcán és a versenypályán is otthon érzi magát, így a BMW rajongók szívét garantáltan meghódítja.

A külső dizájn forradalmi, de egyben megosztó is. Azonnal felismerhető a hatalmas függőleges vesékről, de a dizájn heves vitákat váltott ki. Az aerodinamikai teljesítmény és a hűtés optimalizálása szempontjából azonban a megosztó formaelem fontos szerepet tölt be.

A kerékívek ennél a típusnál is szélesítettek, agresszív első lökhárítót, valamint M-specifikus légterelőt kapott. A sportosságot jelzi a hátsó diffúzor és a négy kipufogócső.

A színválaszték is nagyobb volt a G80-nál, elérhetőek az exkluzív M-színek, például az Isle of Man Green, vagy a Sao Paulo Yellow.

Az S58-as kódjelű, 3,0 literes soros hathengeres, ikerturbós motor erős szíve az autónak. Az alapmodell 480 lóerőt és 550 Nm nyomatokot ad, míg a Competition változat 510 lóerőt és 650 Nm nyomatékok nyújt. A Competition változat Drivelogic funkcióval felszerelt Steptronic sebességváltót kapott.

Itt már nem kell a nagyon magas fordulatszám, hogy érezhessük az autó teljesítményét, alacsony fordulatszámon is bőséges nyomaték áll rendelkezésre. Természetesen az igazi teljesítmény magas fordulatszám-tartományban mutatkozik meg. Az S58-as motor rendkívül erős, de megfelel a legszigorúbb károsanyag-kibocsátási szabályoknak is, így környezetbarát megoldást kínál az elődjeivel szemben.

A G80 M3 alapfelszereltsége hátsókerékhajtást tartalmaz, a Competition modellekben azonban elérhető az M xDrive összkerékhajtási rendszer is, ami jobb tapadást biztosít. A rendszert a sofőr igény szerint állíthatja, 4WD és 4WD sport mód mellett egy tisztán hátsókerékhajtású 2WD mód is választható. A BMW M3 Competition M xDrive Touring (G81) 2022-ben jelent meg. Ez az első Touring karosszéria, ami kiemelkedő teljesítményt és a kombi sokoldalú használhatóságát ötvözi.

Az alapfelszereltségű modell 4,2 a Competition változat 3,9 másodperc alatt képes felgyorsulni 100 km/órára. Ha valaki M Driver’s Package-et választ akkor a végsebesség 290 km/órára feltolható.

A BMW M3 CS (G80) 2023-ban jelent meg, ami egy új generációt képez a dinamizmus terén. Szintén M xDrive összkerékhajtás, Drivelogic funkcióval ellátott, 8 fokozatú M Steptronic sebességváltót kapott. A karosszériát karbonszálakkal erősítették, a Competition modellhez képes 20 kilóval kevesebb. 550 lóerős teljesítményre képes, így méltón tiszteleg a motorsport előtt. Specifikus CS dizájnelemeket is kapott, valamint egy sárga kiemelésű BMW lézervilágítást.

A következő cikkünk témája a sorban következő BMW M4 lesz.