BMW M1 1978 és az M1 Procar
A BMW M1 gyártása egy több, mint 40 éve a Lamborghini és a BMW Motorsport által kötött megállapodás alapján kezdődött. A terv az volt, hogy létrehoznak egy kiugró teljesítményű utcai versenyautót. Giorgetto Giugiaro legendás formatervet készített az autóhoz, ami az egyik legritkább (és egyetlen) BMW középmotoros sportautó lett. Minden idők egyik legizgalmasabb BMW-jét vizsgáljuk ebben a cikkben, ami kiugró teljesítményével és egyedi formatervével megérdemli az európai izomautó címet. De hogyan is készült el az első prototípus és milyen eredményeket hozott a sportautó?
BMW M1 gyártása
A BMW M1 karosszériáját egy 1972-es formaterv ihlette, amely Paul Bracq munkája volt, amelyet később Giorgio Giuguaro tovább álmodott. Ikonikus, éles vonalakkal és ék alakú karosszériával látta el az autót. Az összeszerelés egy olasz gyárban történt, azonban ahogy ez lenni szokott, nem ment minden zökkenőmentesen. Bár a megállapodást a Lamborghini és a BMW Motorsport kötötte, az olaszok nem tudták tartani a határidőket rossz anyagi helyzetük miatt, ezért a cég felkért a gyártásra egy német, kabriókarosszériákat gyártó céget, a Baurt. 1975-ben el is készült az első prototípus, aminek az utcai verziója 277, míg a verseny változat hihetetlen, de 850 lóerőre volt képes. A sportautóban 3,5 literes, 24 szelepes befecskendezős, hathengeres benzinmotor kapott helyet. A karosszéria elől és hátul független felfüggesztéssel rendelkezett, az alapanyagát képező műanyagot pedig üvegszállal erősítették meg.
Azonban az új együttműködés sem hozott jobb eredményeket, nem készült el a szükséges darabszám (400 db) a homologizációhoz. Ekkor jött az ötlet, hogy hozzanak létre egy BMW M1 sportautókra épülő márkakupát, ami meggyorsíthatja a folyamatokat. Így 1978-ban létrejött a BMW M1 Procar Bajnokság.
Érdekes tények:
- Az E26 M1 megjelenéséig a Porsche 911 Turbó volt a legmegbízhatóbb sportautó, viszont a BMW modellje átvette az első helyet.
- A Porsche 959 színre lépéséig az E26 volt a leggyorsabb német sorozatgyártású sportautó.
A BMW M1 története a Procar Bajnokságon
A Procar Bajnokság első szezonja 1979 májusától szeptemberéig zajlott, ami az európai F1 versenyek betétfutama lett. A BMW M1-eseket olyan nagy nevek vezették, mint Niki Lauda, Emerson Fittipaldi, James Hunt, Nelson Piquet és Mario Andretti. A Procar Bajnokság nagy népszerűségnek örvendett a rajongók körében, hiszen egyforma autókat vezettek az autóversenyzők. A versenyek éppen emiatt rendkívül szorosak és kiszámíthatatlanok is voltak. A Formula-1-es pilóták és a nemzetközi autósport elitje csak az ügyességükre és a versenystratégiájukra támaszkodhattak a futamokon. Az 1979-es bajnokságok Niki Lauda nyerte, míg az 1980-as szezonban Nelson Piquet lett az első.
A ’80-ban megrendezett bajnokság után nem rendeztek újabb futamokat, ugyanis a BMW M1 versenyautó 1980. december 1-jén megkapta az engedélyt a Group 4-es szabályok szerint megrendezett bajnokságokon való részvételre. Az E26 modellról addigra azonban már lemondott a BMW, mert a F1 került fókuszba. Így sajnos az M1 modell nem indult BMW alakulatként nemzetközi GT versenyeken, illetve Sportautó Világbajnokságon. Privát csoportok azonban elindultak nemzetközi versenyeken, eltérő sikereket elérve.
A BMW 1M coupe 2011 – egy kompakt sportautó
Bár időben nagyot ugrunk, de nem mehetünk el szó nélkül a BMW M divízió egyik ikonikus modellje mellett, ami a BMW 1M coupé. Az autó a BMW 1 sorozat alapján készült, de az M divízió szakértelmével fejlesztették tovább a valódi sportautós teljesítmény elérése érdekében. A 2011-ben debütált sportautó akkora népszerűségre tett szert, hogy a tervekhez képest háromszor nagyobb mennyiségben kelt el.
A feszes futóművel, kiváló súlyelosztással, fiatalos vonalakkal rendelkező bajor aduász hátsókerékmeghajtású volt. A 335 lóerős, 450 Nm-es kompakt sportautó nyers vezetési élményt nyújtott, kiválóan mozgott a kanyarokban. Mivel súlya nem érte el a 1,5 tonnát, rendkívül agilis és könnyen kezelhető maradt. Az autóba erősebb futóművet és féket építettek és a nyomtávját is kiszélesítették. A szélesített sárvédők és nagy légbeömlők pedig nemcsak ikonikus, de agresszív megjelenést is adtak a sportautónak. A motorháztetőben egy 3 literes, sorhatos dupla turbós motor kapott helyet, 4,9 másodperc alatt gyorsult 100-ra.
A BMW a névválasztásnál az M1-es modelljére gondolt, de azért, hogy ne lehessen összetéveszteni a két modellt, kivételesen a szám került az első helyre.
A széria egy utódot is kapott, a 2015-ben debütált BMW M2-t, ami nem hagyta cserben az 1M szériát teljesítményben és értékekben.