A BMW M modellek története az M1-től napjainkig
A BMW M modellek gyártása már több, mint 50 éves múltra tekint vissza. A Motorsportot jelölő M betű a BMW M GmbH által gyártott sportos modelleken 1978-ban jelent meg előszőr, ami kiegészítette a jellegzetes trikolórt, ami viszont már 1973 óta látható az autókon. Az M betű mára egyet jelent az erővel és a sportos vezetési élménnyel. A széria autói ötvözik a hétköznapi használhatóságot a versenyautók vérpezsdítő dinamikájával. Cikksorozatunkban bemutatjuk a BMW igazi izomautóit, amelyeknek hihetetlen teljesítménye minden autós szívét megdobogtatja.
BMW M1 (E26) – a BMW Motorsport GmbH első saját fejlesztésű autója
A ’70-es évek végén érkezett meg az első ék formájú BMW M1 (E26), aminek ihletője a Giorgio Giugiaro által tervezett BMW Turbo formaterve volt. A középmotoros sportautó 1,14 méteres magassággal rendelkezett, amit egy soros hathengeres bajor motor hajtott. Nemcsak a versenypályákon vált kedveltté, ugyanis legendás vezetési élményt nyújtott a közutakon is. Az autó maximális teljesítménye 277 lóerő volt, és több, mint 260 km/órás végsebességre volt képes. Nem kérdés, hogy akkoriban joggal viselte a leggyorsabb német sportautó címét, egészen 1983-ig. Kiválóan kanyarodott és azonnal reagált a gázadásra a 3,5 literes motorral felszerelt jármű. A karosszérián megjelentek a karcsú vesék és a bukólámpák, így az autó nemcsak látványos volt, de dinamizmust is sugárzott. Az E26-ból mindössze 460 db készült, teljes mértékben kézi munkával.
A BMW 1 M Coupé (E82) csak 2011-ben jelent meg, ami 340 lóerős teljesítményre volt képes. Rövidebb tengelytávval, viszont szélesebb nyomtávval rendelkezett, így a dinamizmus még hangsúlyosabbá vált. A járművet 2012-ig gyártották, összesen 6300 darab készült.
BMW M2 (F87, G87) – amire 2015-ig kellett várni
A BMW M2 2015-ben került a piacra, ami a BMW2002 Turbo és a BMW M3 (E30) sorozat következő autója. Egy erős, dinamikus modell, amit jól tükröznek a masszív kerékjárati ívek és a nagymérető légbeömlő nyílások. A 6 hengeres, turbófeltöltéses benzinmotor igazi erőt fejt ki az utakon, amit opcionális duplakuplungos sebességváltóval láttak el. A BMW M2 Competiton változat teljesítményét 40 lóerővel növelték meg, az M2 CS pedig már 450 lóerőre volt képes. Az M2 CS csak 2200 példányban volt elérhető, de mindegyikbe M futómű került. A szériát leginkább a pontos kezelhetőség és a kiváló vezetési élmény jellemezte. A BMW M2 következő generációját a BMW M GmbH 50. évfordulóján mutatták be. A 6 hengeres benzinmotor 4,2 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órára, 460 lóerőre volt képes. Az M2 CS szériát csak 2020-ban gyártották, míg a 2015-ben piacra dobott BMW M2-t még napjainkban is gyártják.
BM M3 – amiből számos modell készült
1986-ban jelent meg a következő legendás autó az E30-as, amit youngtimerként is említhetünk. Az E30/2S és az E30/2SC alapvetően egy versenyautó utcai változataként indult, azonban hatalmas érdeklődés övezte. Az M3 szériából a kabrió verzióval együtt több, mint 18 ezer példányt értékesítettek. Az átdolgozott Evolution 154 kW-os és a Sport Evolution 166 kW-os teljesítményű változat is igen népszerű volt.
A BMW M3-ból a későbbi években több generáció is készült, amelyekről részletesebben az erről szóló cikkünkben olvashatsz.
BMW M4 – egy új korszak
Ez a modell teljesen új tervezést kapott, amelynek köszönhetően még erőteljesebb külsővel rendelkezett. A teljesítményt tekintve a modell különböző típusai 431-510 lóerőre voltak képesek. A hathengeres motor, a hosszú motorháztető és a hátratolt utastér igazán sportos megjelenést kölcsönzött az autóknak. A BMW M4 szériát 2014-től gyártják még ma is. Az M4-ből készült egy hátsókerékmeghajtású limitált változat is, amely 550 lóerős teljesítményt nyújtott és 100 kg-mal kevesebb volt.
BMW M5 – 1985-től napjainkig
A BMW M5 (E28S) szériát először 1985-ben mutatták be. Külsejében nem mutatott sok különbséget a normál kiviteltől, azonban a karosszériába a BMW M1 továbbfejlesztett motorja kapott helyet. Ezt a szériát is kézzel készítették. A felturbózott motornak köszönhetően több, mint 250 km/órás végsebességre volt képes. Az M5 modellből elkészült az E34S típus, ami a BMW 5 alapján készült, valamint az E39S, ami már egy 8 hengeres motort kapott. A 2000-es évek elején megjelent az E60, majd az E61, amelyek eszméletlen vezetési élményt nyújtottak. Az M5 modellek hatalmas fejlődésen mentek keresztül az évek folyamán, így mind a gyorsulás, mind a teljesítmény egyre magasabb szintre lépett. A napjainkban is megvásárolható BMW M5 (F90) egyszerre sportos, kényelmes és elegáns. A 8 fokozatú sebességváltó és az összkerékhajtás garantáltan megdobogtatják az autósok szívét.
BMW M8 Competition – a ’90-es évek prototípusa
Bár a prototípust már az 1990-es évek elején kifejlesztették, egészen 2019-ig nem került a márkakereskedésekbe. A karosszéria rendkívül merész és dinamikus, elegáns mégis sportos külsővel rendelkezik. A fekete króm és tükörburkolatok, a karbontető mind vonzzák a tekintetet. A BMW M8 modelljeit szintén egy 8 hengeres motor hajtja, amelyek 625 lóerőjükkel nem hagynak kívánni valót maguk után.
BMW X3 M Competition – nagy teljesítmény és extrém erősség
Ebben az autóban találkoznak az X és az M gének. A prémium kompakt SUV kategória jeles képviselője, tökéletesen ötvözi a luxust és a sportosságot. Lenyűgöző teljesítményének köszönhetően kiváló vezetési élményt nyújt minden sofőrnek. A dizájnt itt is leginkább a dinamikusság jellemzi, összkerékhajtásának köszönhetően minden aszfalton megállja a helyét. A modellt 2019-től gyártják még napjainkban is, így még ma is élvezhetjük a kiváló műszaki tulajdonságait.
BMW X4 M – precízebb és sportosabb
Ez a modell karakteres kupéformátummal rendelkezik, új szintű dinamikát és teljesítményt hoz a sportos SUV-ok világába. Az F98 exkluzív megjelenésével és teljesítményével kiemelkedik az M modellek közül. A stílus és az erő együtt jelennek meg ennél a típusnál, a mélyen húzott tetővonal és izmos kerékjárati ívek markáns megjelenést biztosítanak az autónak. A BMW X4 M Competition teljesítménye meghaladja az 510 lóerőt, és 650 Nm nyomatékkal rendelkezik. Az X4 M modellekben a belső anyaghasználatot is az exkluzivitás jellemzi, a fejlett technológiai megoldások pedig még teljesebbé teszik a vezetési élményt.
BMW X5 M – egy sportautó ereje egy luxus SUV-ban
A BMW X5 M modelleket 2009-2013-ig gyártották, majd két év szünet után 2015-ben újra gyártásra kerültek. Az autókban egy 4,4 literes V8-as motor helyezkedik el, ami akár 600 lóerős teljesítményre is képes. Az X5 M Competition változat pedig ezt is túlszárnyalja 625 lóerős teljesítményével. A nagysúlyú járműnek mindössze 3,9 másodperc szükséges ahhoz, hogy 0-ról 100 km/órára gyorsuljon.
Az autó külseje bár agresszívnek tűnhet, mégis elegáns megjelenést nyújtanak az M-stílusú lökhárítók, valamint a széles kerékívek.
BMW X6 M – jellegzetes külső, prémium minőség
A kupé stílusú SUV ötvözi a luxus és a sportosság jegyeit. Egyedülálló formavilággal rendelkezik, nem beszélve a kiemelkedő teljesítményéről. Az X6 M Competitionnak mindössze 3,8 másodperce van szüksége a 100 km/órára való felgyorsuláshoz, ami egy ekkora autónál kiemelkedő teljesítményt jelez. Az xDrive összkerékhajtás, az adaptív M futómű és az aktív M differenciálmű kombinációja páratlan menetdinamikát és stabilitást kínál, bármilyen úton is jár. Az autókban prémium sportülések kaptak helyet, amelyek a vezető kényelmét és élményét egyaránt szolgálják.
A felsorolásból látható, hogy mindegyik M modell tervezésekor és megalkotásakor kiemelt szempont volt a vezetési élmény, a maximális teljesítmény, a sportos, de mégis elegáns külső. Az M modell hatalmas fejlődésen ment keresztül a több, mint 50 éves történelme során.
További cikkeinkben a BMW M modelleket egyesével vizsgáljuk meg, részletesen bemutatva a történetüket, műszaki jellemzőiket és azt, hogy miként váltak az európai izomautók méltó tagjaivá.