Amerikai filmek izomautói: Ford Mustang 1973

Az autósüldözős filmekben időről-időre felbukkannak ezek az ikonikusnak számító izomautók.

Amikor az első Mustang 1964 március 9-én legördült a gyártósorról még maga Lee Iacocca, a típus megálmodója sem gondolta volna, hogy ekkora sikere lesz a későbbiekben.

Ezt követően nem csak a vásárlók körében vált népszerűvé, hanem a hollywoodi filmgyártás is meglátta benne a lehetőséget. A Ford Mustang 1973-as változata főszerepet kapott a H. B. Halicki által írt és rendezett Tolvajtempó című filmben.

 

Mindmáig ez az egyik legfontosabb üldözéses film a 70-es évekből, ami nem a csavaros sztorija miatt vált ennyire meghatározóvá a maga kategóriájában. Sokkal inkább az elképesztő kaszkadőr jelenetekkel és a 36 perc hosszú, profin megkomponált hajszájával írta be magát a filmtörténelembe.

A történet szerint Maindrian Pace autóműhely üzemeltető, aki mellesleg másodállásban kiveszi a részét a kocsilopási bizniszből is, megbízást kap egy drogdílertől.

48 különleges autót kell megszereznie, mindössze 5 nap alatt. Pace csapata női nevekkel illeti az autókat és így jön képbe az utolsó nagy fogás, a sárga Mach 1, művésznevén Eleonor.

Ekkor már javában folyik a hajtóvadászat a banda után. Amikor Eleonor, az utolsó exkluzív izomautó is a horogra akad, akkor tucatnyi rendőr ered Pace nyomába.

Az érdekességek közé tartozik, hogy a filmben látható számos kaszkadőrjelenetben maga a rendező H. B. „Toby” Halicki látható. Akkoriban a filmtrükköket és a különféle mutatványokat CGI nélkül kellett megoldaniuk a filmeseknek, ezért számítanak még mai szemmel is ekkora bravúrnak a Tolvajtempó akciójelenetei. Sajnos a második rész forgatásán Halicki életét vesztette.

Ford Mustang

Ford Mustang műszaki adatok

A kialakulóban lévő olajválság miatt, a Ford 1973 után megváltoztatta az autók tervezésének hagyományos alapelveit.

Az 1973-as Mustang izomautó háromféle kivitelben gördült le a gyártósorról:

  • hardtop
  • sportRoof
  • convertible

Az izomautók ekkor már nem számítottak túl népszerűnek, mivel sokan tartottak a benzinzabáló szörnyetegek csillapíthatatlan étvágyától. Még az aszfaltszaggató teljesítmény sem volt elég ahhoz, hogy meggyőzze a vásárlókat, ezért az eladások drasztikusan visszaestek. A formavilágot tekintve, az 1973-as Mustang nem sokban tért el a 71-es modelltől.

A HardTop or6-os 250 cui-s, 4.1 literes motorral rendelkezett, de akinek ez nem lett volna elég az rendelhetett egy V8-as 351 cui, 5.8 literes, karburátorral szerelt változatot is.

Ford mustang kormánykerék

Amikor kritizálták az izomautókat

Az izomautó visszafogott dizájnját és az aránylag nagy méretét elég sok kritika érte abban az időben. Még maga a Mustang atyja is, Lee Iacocca is „nagy disznónak“ nevezte a méretesre nőtt masinát.

Már nem számított olyan formabontónak, mint az első modellek. Bár a sportos külsőről szerencsére nem kellett lemondaniuk a rajongóknak. A HardTop kivitelt általában azok választották, akik szerényebb pénztárcával rendelkeztek, viszont a Medium Bright Yellow színre még így is nagyon sokan költöttek, valószínűleg az 1974-ben bemutatott film hatására, hiszen abban az időben mindenki egy ilyen autóról álmodozott.

Aki megtehette, az nem hagyta ki az extrákat sem a rendelésből. Olyan finomságok közül lehetett válogatni, mint a Select Air légkondicionáló vagy a színezett üveg.

A gyár sajátfejlesztésű cruise-O-Matic automataváltója szintén szerepelt az extrák listáján, de szervokormány és a szervofék is igényelhető volt felárért cserében. Aki egyedi megjelenést szeretett volna, az szereltethetett a korra jellemző fehércsíkos gumikat is az autóra. Amit viszont csak kevesen választottak az a Deluxe kormánykerék és az állítható kormány volt.

Ford Mustang ár

Jelenleg Ford Mustang ára a 25 000 dollárt is elérheti

Az 1973-as modellek elég ritkának számítanak a hazai piacon és az árat nagyon sokféle tényező befolyásolja. Az amerikai hirdetőoldalakon viszont szép számmal találhatunk ebből az autóból.

A közel 8 millió Ft-os átlagár egy gyűjtőnek talán megérheti, különösen akkor, hogyha nagy rajongója a klasszikus 74-es akciófilmnek.  Nem mindegy az sem, hogy a három típus közül (Hardtop, SportRoof, Convertible) melyikkel van dolgunk.

Nyilván a gyűjtők is jobban örülnek az olyan változatoknak, amiben minél több, a jó állapotban lévő, eredeti alkatrész. Az, hogy kinek mennyit ér a Ford Mustang ár, már elég relatív dolog.

Érthető módon a hatalmas étvágya miatt, elég költséges lenne a fenntartása, nem beszélve a szervizelésről, hogyha mindennapi használathoz szeretnénk beszerezni egy ilyen típust.

De akadnak olyan változatok is, amikben már nem az eredeti motor található. Ennek köszönhetően kedvezőbb számokat produkálnak a teljesítmény és a fogyasztás tekintetében. A kérdés csak az, hogy vajon ezek a modellek szakszerű felújításon mentek keresztül, vagy a sufni tuning eredménye az, ami a motorháztető alatt mocorog.

Konklúzióként elmondható, hogy mindenképp egy emlékezetes darabnak számít a 73-as Mach 1, hiszen egy olyan korszakot képviselt, amit kettébe tört az olajválság. Az 1974-es, második generációs modell már sok mindenben más volt a megszokottnál. Nagy hangsúlyt kapott a gazdaságos fogyasztás, mivel ezzel sikerült ismét növelni az eladásokat.