Amerikai filmek izomautói: Ford Mustang 1973
Az autósüldözős filmekben időről-időre felbukkannak ezek az ikonikusnak számító izomautók.
Amikor az első Mustang 1964 március 9-én legördült a gyártósorról még maga Lee Iacocca, a típus megálmodója sem gondolta volna, hogy ekkora sikere lesz a későbbiekben.
Ezt követően nem csak a vásárlók körében vált népszerűvé, hanem a hollywoodi filmgyártás is meglátta benne a lehetőséget. A Ford Mustang 1973-as változata főszerepet kapott a H. B. Halicki által írt és rendezett Tolvajtempó című filmben.
Mindmáig ez az egyik legfontosabb üldözéses film a 70-es évekből, ami nem a csavaros sztorija miatt vált ennyire meghatározóvá a maga kategóriájában. Sokkal inkább az elképesztő kaszkadőr jelenetekkel és a 36 perc hosszú, profin megkomponált hajszájával írta be magát a filmtörténelembe.
A történet szerint Maindrian Pace autóműhely üzemeltető, aki mellesleg másodállásban kiveszi a részét a kocsilopási bizniszből is, megbízást kap egy drogdílertől.
48 különleges autót kell megszereznie, mindössze 5 nap alatt. Pace csapata női nevekkel illeti az autókat és így jön képbe az utolsó nagy fogás, a sárga Mach 1, művésznevén Eleonor.
Ekkor már javában folyik a hajtóvadászat a banda után. Amikor Eleonor, az utolsó exkluzív izomautó is a horogra akad, akkor tucatnyi rendőr ered Pace nyomába.
Az érdekességek közé tartozik, hogy a filmben látható számos kaszkadőrjelenetben maga a rendező H. B. „Toby” Halicki látható. Akkoriban a filmtrükköket és a különféle mutatványokat CGI nélkül kellett megoldaniuk a filmeseknek, ezért számítanak még mai szemmel is ekkora bravúrnak a Tolvajtempó akciójelenetei. Sajnos a második rész forgatásán Halicki életét vesztette.
Ford Mustang műszaki adatok
A kialakulóban lévő olajválság miatt, a Ford 1973 után megváltoztatta az autók tervezésének hagyományos alapelveit.
Az 1973-as Mustang izomautó háromféle kivitelben gördült le a gyártósorról:
- hardtop
- sportRoof
- convertible
Az izomautók ekkor már nem számítottak túl népszerűnek, mivel sokan tartottak a benzinzabáló szörnyetegek csillapíthatatlan étvágyától. Még az aszfaltszaggató teljesítmény sem volt elég ahhoz, hogy meggyőzze a vásárlókat, ezért az eladások drasztikusan visszaestek. A formavilágot tekintve, az 1973-as Mustang nem sokban tért el a 71-es modelltől.
A HardTop or6-os 250 cui-s, 4.1 literes motorral rendelkezett, de akinek ez nem lett volna elég az rendelhetett egy V8-as 351 cui, 5.8 literes, karburátorral szerelt változatot is.
Amikor kritizálták az izomautókat
Az izomautó visszafogott dizájnját és az aránylag nagy méretét elég sok kritika érte abban az időben. Még maga a Mustang atyja is, Lee Iacocca is „nagy disznónak“ nevezte a méretesre nőtt masinát.
Már nem számított olyan formabontónak, mint az első modellek. Bár a sportos külsőről szerencsére nem kellett lemondaniuk a rajongóknak. A HardTop kivitelt általában azok választották, akik szerényebb pénztárcával rendelkeztek, viszont a Medium Bright Yellow színre még így is nagyon sokan költöttek, valószínűleg az 1974-ben bemutatott film hatására, hiszen abban az időben mindenki egy ilyen autóról álmodozott.
Aki megtehette, az nem hagyta ki az extrákat sem a rendelésből. Olyan finomságok közül lehetett válogatni, mint a Select Air légkondicionáló vagy a színezett üveg.
A gyár sajátfejlesztésű cruise-O-Matic automataváltója szintén szerepelt az extrák listáján, de szervokormány és a szervofék is igényelhető volt felárért cserében. Aki egyedi megjelenést szeretett volna, az szereltethetett a korra jellemző fehércsíkos gumikat is az autóra. Amit viszont csak kevesen választottak az a Deluxe kormánykerék és az állítható kormány volt.
Jelenleg Ford Mustang ára a 25 000 dollárt is elérheti
Az 1973-as modellek elég ritkának számítanak a hazai piacon és az árat nagyon sokféle tényező befolyásolja. Az amerikai hirdetőoldalakon viszont szép számmal találhatunk ebből az autóból.
A közel 8 millió Ft-os átlagár egy gyűjtőnek talán megérheti, különösen akkor, hogyha nagy rajongója a klasszikus 74-es akciófilmnek. Nem mindegy az sem, hogy a három típus közül (Hardtop, SportRoof, Convertible) melyikkel van dolgunk.
Nyilván a gyűjtők is jobban örülnek az olyan változatoknak, amiben minél több, a jó állapotban lévő, eredeti alkatrész. Az, hogy kinek mennyit ér a Ford Mustang ár, már elég relatív dolog.
Érthető módon a hatalmas étvágya miatt, elég költséges lenne a fenntartása, nem beszélve a szervizelésről, hogyha mindennapi használathoz szeretnénk beszerezni egy ilyen típust.
De akadnak olyan változatok is, amikben már nem az eredeti motor található. Ennek köszönhetően kedvezőbb számokat produkálnak a teljesítmény és a fogyasztás tekintetében. A kérdés csak az, hogy vajon ezek a modellek szakszerű felújításon mentek keresztül, vagy a sufni tuning eredménye az, ami a motorháztető alatt mocorog.
Konklúzióként elmondható, hogy mindenképp egy emlékezetes darabnak számít a 73-as Mach 1, hiszen egy olyan korszakot képviselt, amit kettébe tört az olajválság. Az 1974-es, második generációs modell már sok mindenben más volt a megszokottnál. Nagy hangsúlyt kapott a gazdaságos fogyasztás, mivel ezzel sikerült ismét növelni az eladásokat.