A Chevrolet El Camino: Az izomautók egyik legkülönlegesebb tagja
A Chevrolet El Camino története 1959-ben kezdődött, amikor a Chevrolet megkísérelte meghódítani a piacot az El Camino bemutatásával. Az eredeti modell Ford Ranchero versenytársa volt, mely egy egyedülálló pickup-kupé hibrid volt. A Chevrolet El Camino azonban egy személyautó komfortját kínálta a pickup funkcionalításával keverve.
Átgondolt kialakítás az elejétől fogva
Ezt pedig egyértelműen bizonyítja a Bel Air-re hajazó kasztni és a Biscayne-re hasonlító beltér. Ez persze nem lett volna elég, ezért az akkor innovatívnak számító „Safety-Grinder“ X-vázat is megkapta az autó, ami sokat számított az akkori biztonsági szempontokat figyelembe véve.
Ha már egyrészt pick-up, akkor a teherbírását is érdemes megemlíteni, ami 290 és 520 kg között volt megadva, az össztömeg pedig 2000 és 2200 kg között lett limitálva attól függően, hogy milyen motorvázzal volt szerelve az adott típus.
El Camino eredeti változata többféle motort kínált a vásárlóknak, a 3.9 literes, 6 hengeres modelltől az 5.7 literes V8-ig. Minden modellre jellemző volt a hosszú, alacsony formatervezés, ami jelentősen eltért az addigi többi pickup-ok designjától. Ezekkel a tulajdonságokkal sikerült felülmúlni a konkurencia Ranchero eladásait, nem kevesebb, mint 50%-al.
A design tekintetében ’60-as évek második felében a design követte a szintén méltán népszerű Chevelle modellekét, új hűtőráccsal, lökhárítókkal. A levegős felfüggesztés az alapcsomag részének számított. Sőt, akár opcionálisan tárcsafékkel is lehetett rendelni az autóból, ami akkor nagy szónak számított, főleg egy haszongépjármű esetében.
Chevrolet El Camino: Az Izomautók Kora
A 60-as években átment néhány változáson, de a legnagyobb áttörés az izomautók korában, történt. Az Chevrolet El Camino SS, avagy a Super Sport, 1968-ban jelent meg, és sok izomautó rajongónak ez vált a kedvencévé. Ez már a Chevelle Malibu arculatával büszkélkedhetett, természetesen úgy, hogy magában hordozta a klasszikus Camino stílusjegyeket. Az SS modell egy 6.5 literes V8 motort kínáló báránybőrbe bújt szörnyeteg, mely már a maga korában is erőteljes teljesítményt nyújtott.
Ez a modell nem csak a teljesítményéről volt híres, hanem a magával ragadó stílusáról is. Az SS modellek esetében a gyári felszerelés része volt a fehér vagy fekete festésű csíkozás, és a „SS” jelzés a kormánykeréken és a műszerfalon.
Egy autó, ami mindenkihez közel áll
A Chevrolet El Camino egyszerre célozta a munkásosztálybeli vásárlókat, akiknek szükségük volt egy haszongépjárműre, és ezzel egyidőben a nagyobb teljesítményű autók szerelmeseit is. Ez volt az első olyan népszerű típus, ami ötvözte a munkaképes pickup teherbírását, egy személyautó kényelmével és teljesítményével, ami az izomautó rajongói körökben is hamar közkedveltté tette.
A legnépszerűbb változat a ’70-es SS
A Chevrolet El Camino legnépszerűbb modelljének az „SS“ Super sport kiadás számít, különösen a 1970-es évekbeli változat, amely a Chevrolet nagy teljesítményű LS6 454 V8 motorjával volt felszerelve. Ez a változat híres volt a kimagasló teljesítményéről és stílusos külsejéről.
Az 1970-es El Camino SS 454 egyik fő jellemzője volt a 450 lóerős motor, ami nagyon komolynak számított az abban az időben készült autókhoz képest. Emellett egyedi SS jelölésekkel ellátott kormánykerékkel és műszerfallal rendelkezett, valamint nagyteljesítményű futóművet és fékrendszert kapott. Ezek a tulajdonságok tették az El Camino Chevrolet pick up-ját a történetének legnépszerűbb változatává.
Nem csoda, hogy ez számít a legkeresettebbnek a gyűjtői körökben, mivel korlátozott példányszámban gyártották a LS6 454 V8 motorral szerelt, 450 lóerős változatokat.
A ’73-as modell lett a legnagyobb az összes közül. Olyan extrákat tartalmazott, mint a hidraulikus energiaelnyelő lökhárítók. Megjelent az El Camino Classic, ami a felszereltségét tekintve egyértelműen a Chevelle Malibu Classic mintájára készült.
A széria vége a ’80-as években köszöntött be. Ekkor már a korra jellemző szögletes design elég semmitmondóvá tette az autó orrát. ’85-ben Mexikóban kezdték gyártani az utolsó modelleket, egészen ’87-ig.