Izomautó történelem 1958-ból: Ford Mercury

Edsel Ford 1939-ben alapította meg a Mercury részleget „kezdő szintű” luxus márkaként, amely hagyományosan a Ford és a prémium Lincoln között helyezkedett el. Az első, és tulajdonképpen egyetlen modellje a márkának az úgynevezett „Mercury 8” volt, egy „teljes méretű személygépkocsi”, amelyet ez a részleg 1939-től egészen 1951-ig gyártott.

Ford Mercury 1950

 

Az első világháborút követően az 1949-ben piacra dobott Mercuryt egy flathead (lapos tetejű) V8-as motorral szerelték, amely némileg erősebb volt a szintén újonnan tervezett ’49-es Fordnál. A Mercuryhoz még egy új feltöltő rendszer is választható volt, ami a műszerfal alatt található fogantyúval volt aktiválható.

Az 1949-es formatervezésével a Mercury 8 megszüntette az észak-amerikai autópiacon elhatalmasodó monotóniát és visszahozta a háború előtti stílust, ezzel különböztetve meg magát az „unokatestvérének” számító Fordtól. Így például autó méreteihez mérten viszonylag keskeny, és többnyire az orr alsó részén elhelyezkedő hűtőrács az egyik jellegzetessége volt a Mercury 8-nak.

Ford Mercury 1953

A négyajtós kombit lecserélték kétajtós modellre és habár ez az autó már fém tetős volt az oldalait még mindig fa panelekkel borították, és választható lehetőségként ott volt még a nyolc csöves rádió is.

Ezek mellet, a fehér oldalfalú gumi abroncsok, és a hátsó kerekeket takaró „szoknya” szintén hozzájárultak a Mercury elegáns, de egyben agresszív megjelenéséhez.

Sam Barris szintén az 1949-es Mercury 8-ból alakította ki az első „ólomszánkót”, így lett a Mercury a mindenkori „ólomszánkó”, ugyanúgy, ahogy a Ford V8-as (the duce) is a végérvényes hot-rod lett.

Cobra mercury

Szintén a Mercury karosszériáját használta Sam és George Barris amikor megalkották a ”a világ legismertebb egyedi autóját”, a Bob Hirohata számára épített Hirohata Mercet. Az 1953-ban épített autó beállításaiban, stílusában és hozzáállásában sorsdöntő hatással volt a későbbi egyedi autó készítők munkáira.

A Mercury 8 inspirálta Sam Barris autók üvegszálból készült másolatainak nagy kereslete van az egyedi autók kedvelőinek körében.

Az 1951-ben bevezetett 4,2 literes 112 LE-s flathead V8-as motorral szerelt kétajtós Mercury Coupé-k egyik legismertebb képviselője az a Silvester Stallone által vezetett Mercury az 1986-ban készült „Cobra” című mozifilmben.